לוגו הריונית חדש
כרית הריון
סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת הינה בדיקת אולטרסאונד אשר מתבצעת בין השבועות 14-17 להריון, מה מגלים בבדיקה זו ועד כמה היא חשובה?

מה הפירוש בדיקת סקירת מערכות מוקדמת

הבדיקה נקראת גם סקירת מערכות ראשונה, רופא נשים בלבד (ולא טכנאית אולטרסאונד) מורשה לבצע את הבדיקה, ולכן ברפואה הציבורית בישראל לרוב ההמתנה לתורים ארוכה, מכיוון שצריך לבצע את הבדיקה בטווח שבועות קצר כדאי לקבוע זמן רב מראש את התור לסקירת מערכות מוקדמת.

אם אינך יודעת באיזה שבוע את, האם את צריכה כבר לקבוע תור לבדיקת סקירת מערכות מוקדמת, לרשותך מחשבון הריון נוח היכול בקלות לספר לך איפה את בין שלבי ההריון ומתי כדאי כבר לקבוע תור.

כיצד מתבצעת סקירת מערכות מוקדמת

הבדיקה נעשית לרוב כאולטרסאונד וגינלי ולפעמים יהיה צורך גם כאולטרסאונד בטני להשלמת הנתונים, להזכירך על פי חוק הנך רשאית למלווה במהלך בדיקה רפואית, ישנם נשים בוחרות להביא את בן זוגן לבדיקה הזו בעיקר מכיוון שהיא פולשנית, הבדיקה לא אמורה לכאוב כלל.

מה מגלים בסקירת מערכות מוקדמת

מה מגלים בסקירת מערכות מוקדמת

בדיקת סקירת מערכות ראשונה נועדה בעיקר לגלות יחסית מוקדם מומים מבניים בעובר (חסר של איברים כלשהם, או עיוות כלשהו באברי הגוף החיצוניים והפנימיים של העובר) יחד עם בדיקת שלמות גוף העובר נבדקים גם שלמות השליה, ומיקום השליה ביחס לרחם (שליית פתח למשל יכולה להוות סיבוכים משניים) כמו כן נבדקת כמות מי השפיר
ואם כבר בוער לכם לגלות האם יש לכם בן? או זו עוברית קטנטנה?  בדיקת סקירת מערכות מוקדמת היא הבדיקה הראשונה שאפשר כבר לראות מה המין של העובר. מעטות הפעמים שהרופא לא הצליח לראות בבירור או שהתנוחה של העובר לאורך כל הבדיקה לא אפשרה לראות בבירור, ואז תאלצו לחכות לבדיקת האולטרסאונד הבאה או לסקירת מערכות מאוחרת ששם בוודאות כבר ניתן לגלות

סקירת מערכות ראשונה

בדיקה זו היא בעצם הפעם הראשונה שבה סורקים את המערכות הפנימיות של העובר, בודקים הימצאות של איבריו הפנימיים, מוח, כבד, טחול ועוד… אמנם ישנם איברים שעדיין לא התפתחו דיים בשבוע זה כדי לבדוק אותם אך בשביל זה נועדה בדיקת סקירת מערכות השניה הבודקת את כל האיברים שכבר הבשילו מהבדיקה הראשונה, בסקירת המערכות הראשונה לא ניתן לגלות את כל המומים האפשריים אלא רק כ80  %  מהם, ופגמים גנטים שאין בהם סימנים חיצוניים הקשורים למבנה גוף שונה לרוב לא יתגלו גם בבדיקה זו.

סקירת מערכות מוקדמת תלת מימד

סקירת מערכות מוקדמת תלת מימד

מלבד זה שממש יכול להיות נחמד לראות את העובר שלך בתלת מימד, ואולי אפילו לנסות למצוא תווי פנים מוכרים אם תצליחי, לבדיקת סקירת מערכות תלת מימד יכולה להיות חשיבות רבה, אמנם את רוב בדיקת סקירת המערכות מבצעים בדו מימד, אך ישנו חלק שבו הרופא בודק בתלת מימד בבדיקה זו ניתן לראות יותר בבירור חלק מאיברי העובר, וכן לפעמים הזווית מאפשרת לגלות מומים שיותר קשה “לעלות” עליהם באולטרסאונד דו מימדי, לדוגמא: שפה שסועה היא פגם בשפה העליונה של העובר (לרוב קוסמטי אך לפעמים פגם תפקודי) כאשר רופא רואה שלעובר יש שפה שסועה והוא רוצה להראות להורים הרבה יותר קל להדגים בתלת מימד.

עם מה צריך להגיע לבדיקה

מעבר להפניית הרופא לא צריך לעשות הכנות מיוחדות או להוציא התחייבויות שונות, ובכל אופן הכללים משתנים לפעמים בין קופות החולים וגם בתוך כל קופה מזמן לזמן, ולכן כדאי לברר מול מזכירות הקופה שלכם מה הפרוצדורה, 

חשוב לדעת!
לפני כל בדיקת אולטרסאונד הרופא יצפה לראות עובר עירני ופעיל, כמובן שעובר לא יכול להיות פעיל כל הזמן ולתזמן את זמן הפעילות לבדיקה אך לכם יש יכולת לעזור לו להיות פעיל בזמן הבדיקה וכך לאפשר לרופא הבודק את התנאים הטובים ביותר לבדיקת סקירת מערכות מוקדמ מוצלחת לעובר שלכם, 

מה לעשות?
לא להגיע רעבה לבדיקה, לאכול לפני הבדיקה משהו קטן, ממש קרוב לזמן הבדיקה ניתן לאכול משהו מתוק שידוע שגורם לעובר לזוז ולהתנועע במלוא הכוח, אם הרופא לא יראה בבדיקה עובר פעיל יתכן ואפילו ישלח אתכם לאכול משהו מתוק לפני שיאלץ להסיק מסקנות רפואיות על כך שהעובר לא זז בבטן.

סקירת מערכות ראשונה

באיזה שבוע עושים סקירה מוקדמת

הסקירה המוקדמת מיועדת להתקיים בין שבוע 14 להריון ועד לשבוע ה 17 להריון, הבדיקה בכוונה נועדה להיות בשלב יחסית מוקדם של ההריון כיוון שבזמן זה ההריון עוד צעיר ויהיה אפשר במידת הצורך לבצע הפסקת הריון

סקירת מערכות מחיר

סקירת מערכות מוקדמת אינה כלולה בסל הבריאות ולכן אישה המעוניינת לעבור את הבדיקה תצטרך לשלם באופן פרטי על הבדיקה, ובכל זאת לקופות החולים יש מסלולים מסובסדים והנחות משמעותיות לחברי הביטוחים המשלימים של הקופה (כללית פלטינום, מאוחדת שיא, מכבי זהב וכו’…)
עלות בדיקת סקירת מערכות מוקדמת יכולה להגיע גם סביב מחיר 2,000 ש”ח באופן פרטי. אך בניגוד לסקירה המוקדמת, סקירת מערכות מאוחרת נמצאת בסל הבריאות, וביצוע הבדיקה במכונים השייכים לקופות החולים לא תחייב את הנבדקת בעלויות כלשהן (מלבד עלות רבעונית אם יש צורך)

המלצות של הריוניות

שיראל.א. ממגדל העמק משתפת: הריון ראשון שלי, לא ידעתי מימיני ומשמאלי וכמובן קבעתי את כל הבדיקות האפשריות לעובר שלי, לא פספסתי אף בדיקה, ולמרות זאת בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת הרופא פתאום נהיה רציני והתחיל לבדוק שוב ושוב משהו מסויים, כששאלתי מה קרה, מסתבר שלעוברית שלי התגלה ששתי אצבעות שלה מחוברות ביד ימין, עולמי חרב עלי, מזל שבן זוגי היה לידי והרגיע אותי, בסופו של דבר נולדה תינוקת מתוקה ומהממת, הרופאים כבר ידעו מראש לפני הלידה למה לצפות, ואכן לאחר הלידה נלקחה למעקב ובדיקות ומסתבר שהטיפול בה הוא ניתוח פשוט של הפרדת האצבעות, והמסקנה שלי שטוב שעלינו על הבעיה בשלב מוקדם, זה עזר לנו לקבל אותה למרות הבעיה, ההכנה הנפשית הייתה חשובה לנו.

אביטל.ד. מבאר שבע: הריון שלישי שלי, בן אחרי 2 בנות, התלבטתי אם לעשות את בדיקת סקירת מערכות כיוון שאני דתיה ולא הייתי מוכנה להפיל את העובר שלי בכל אופן, אך לאחר ששכנעו אותי רבות הסכמתי לבצע את הבדיקה ואכן התגלתה בעיה בעובר כיס השתן היה סתום וגם היה חור בריאה, אמנם העובר יכול לחיות ככה כל עוד הוא בבטן, אך הידע המוקדם של מערכת הרפואה על המומים האלו איפשרו את הצלת חייו של התינוק שלנו, ואכן לקראת הלידה כל זמן הלידה היה לנו רופא פרטי שליווה את הלידה, מרגע שהתינוק נולד היה בהשגחה וטיפול רפואי מיוחד שהציל את חייו.

לסיכום
אם אתן במהלך ההריון ורוצות לדעת מה עובר עליכן, מה קורה עכשיו לעובר או עוברית הקטנה שאותם אתן נושאות ברחמכן, שימו לב לערוך את הבדיקות לתקינות ההריון לאורך שבועות ההריון, ובינהם את סקירת מערכות המוקדמת והמאוחרת, שיהיה במזל טוב!

שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !