לוגו הריונית חדש
כרית הריון
שמות לבנות מהתנך

שמות לבנות מהתנך

מחפשים שם מקורי לבנות מהתנך?  יש לא מעט שמות לבנות מהתנ”ך שאתם חייבים להכיר לפני שתחליטו על שם לתינוקת שלכם, וגם כדאי שתדעו קצת יותר על השמות של הנשים שסביבכם

זוגות רבים מעדיפים לקרוא שם שנקרא כבר בתנ”ך,  אך הם לא תמיד יודעים מה המשמעות של השם או מי היתה הדמות מאחורי השם הזה, אצל דמויות נשיות העניינים עלולים להיות מסובכים מעט יותר כיוון שהרבה נשים שהיו “אשתו של” או “אמא של” ואותן נשים לא כתובות מפורש בשמן הפרטי, ולכן כשרוצים לבחור שם לבת מהתנ”ך יכולים להסתבך,

הכנו עבורכן את המדריך המלא עם שמות לבנות מהתנ”ך, גם שמות יותר מוכרים או פחות מוכרים, גילוי נאות הספר “נשים בתנך” בהוצאת דני ספרים עזר לנו מאוד, אגב, כדאי לשים לב שחלק מהשמות לא הוזכרו בפן החיובי בתנך.

במדריך הזה תמצאו שמות של בנות שנרשמו מפורש בתנ”ך בשם של אישה, ישנם עוד שמות רבים של בנות בהשראת התנ”ך, הם יפורטו בהמשך המדריך, אך בתחילה חשוב לציין ששמות אלו הם השמות המקוריים שהיו של נשים בתקופות שונות בהיסטוריה,  על כמעט כל שם יהיה מספר מילים על מי הייתה הדמות הנשים על פי הכתוב בתנך, אם יש שמות שמעניינים אתכם ניתן לקרוא עוד ולהרחיב את הידע על השם שתרצו.

מהן השמות לבנות מהתנך המוכרים ביותר?

קודם כל שמות האמהות של האומה היהודית: שרה, רבקה, רחל, ולאה

ולאחריהן מככבים שמות נוספים של אמהות או נשים משמעותיות בתנך עד כדי ששמן נרשם במפורש:

אביגיל- פירוש השם אביגיל הוא אבי= (ה’), הוא גיל = שמחה,
וייתכן שהשם מרמז על שמחת האב בהולדת הבת,
הייתה אחות דוד המלך ששמה היה אביגיל,  ועוד אביגיל אחרת שהיתה אשת דוד המלך, אביגיל היתה אחת משבע הנביאות שהתנבאו לישראל, ואחת מארבע נשים יפיפיות שהיו בעולם (מגילה טו’,א)
אביה- אביה היתה אחת מנשותיו של חצרון (מבני פרץ בן יהודה) בתקופת גלות מצרים, פירוש השם אביה הוא : אבי הוא ה’ (אלוהים).
אביטל- מנשי דוד המלך, פירוש המילה אביטל הוא אבי= ה’ (הוא) טל=ברכה.
אפרת- בדור המדבר, אשת כלב בן חצרון אמו של חור (שהיה מגדולי הדור), גם מרים הנביאה (אחות משה) נקראה אפרת (משום שפרו ורבו ישראל בזכותה) פירוש השם: מלשון פריה ורביה, ויש אומרים על שם מקום שנקרא אפרתה.
אסתר– אסתר המלכה, הייתה יפיפיה, נקראה גם הדסה, נבחרה מכל נשות הממלכה של אחשוורוש להיות המלכה, הצילה את עם ישראל מהשמדה על ידי המן, בכל פורים קוראים במגילה שבה כתובה אסתר כגיבורת הסיפור שהצילה את כל העם.

חוה- אשת אדם הראשון האמא של כל בני האדם בעולם, שהיא אם כל חי, האישה היחידה בעולם שהיא יציר כפיו של הבורא שלא נולדה מבטן של אישה, ולכן היתה היפה מכולן, אפילו כתוב על שרה אמנו שכל הנשים לידה היו כמו קוף בפני אדם, ושרה היא כמו קוף ליד חוה.
חנה– אשת אלקנה אם שמואל הנביא, חנה היא דמות נערצת בעם היהודי, וסמל לאישה מאמינה בכוחו של אלוהים לעשות הכל, ולא נכנעה לגורלה לחיי עקרות, ונשאה את תפילתה שהתקבלה לבסוף, השם חנה הוא מלשון חן, יופי, חנה היתה אחת משבע הנביאות שנתנבאו לישראל.
יעל– אשת חבר הקיני, אישה אמיצה ובעלת תושיה נשית, יעל הרגה את סיסרא שר הצבא שהטיל מורא על  עם ישראל, והתברכה בברכת “תבורך מנשים יעל”, פירוש השם יעל הוא על שם בעל החיים יעל, סוג של עז אמיצה שהתברכה ביכולות טיפוס על מצוקים חדים ותלולים.
נועה– אחת מתוך בנות צלופחד בדור המדבר, שהיו צדיקות וחכמות, ובזכותן נהיה תקדים בעם ישראל שבנות מקבלות נחלה.
נעמה– אחות תובל קין, ישנו מדרש המספר שמלאכים טעו בה מרוב יופיה ורצו לשאת אותה לאישה, היתה גם נעמה אשתו של נח, ונקראה כך שהיו מעשיה נעימים. נעמה נוספת היא נעמה העמונית מנשי שלמה ואם רחבעם המלך.
רות–  היתה ביתו של מלך מואב שהתחתנה עם בנה של נעמי, ונהייתה כלת נעמי, רות בחרה ללכת אחר הדרך הרוחנית של חמותה נעמי ולהצטרף לעם היהודי, למרות הקשיים הפיזיים של להיות בת מלך עניה ומקבצת נדבות, לבסוף נישאה לבועז ונולד לה בן בשם עובד, וממנו נולד ישי, וממנו נולד דוד שמלך על ישראל, רות היתה סבתא רבתא של שלמה המלך, קיבלה כיסא מלכות לידו בעת מלכותו המפוארת, וזכתה לאריכות ימים מתוך כבוד מלכים.

 

תמר–  בת דוד המלך ואחות אבשלום, תמר נוספת היא תמר כלת יהודה מהשבטים שממנה יצאה מלכות בית דוד, בעקבות מעשה אמיץ שעשתה כדי להמשיך את שושלת המלוכה, מתמר יצאו פרץ וזרח ומלכות בית דוד בהמשך הדורות.
מיכל– בת שאול המלך ואשת דוד המלך,מיכל ניתנה לדוד לאישה לאחר שניצח את גלית בדו-קרב המפורסם והניסי, מיכל הצילה את דוד המלך מפני אביה שאול שרצה להורגו, אך גם לעגה לו כשרקד באופן “לא מכובד” לפני האלוקים, ולכן לא היו לה בנים עד יום מותה.

שמות לבנות מהתנך

שמות לבנות מהתנך נוספים שכדאי להכיר:

אסנת- אשתו של יוסף מהשבטים שמלך על מצריים, היתה ביתו של פוטיפר, ונמנתה בין כג’ הנשים ישרות וגדולות בצדקות שהיו בישראל.
חמוטל- היתה בתו של ירמינו מלבנה (עיר חשובה באזור השפלה) אשת יהאושיהו המלך ואמא של יהואחז וצדקיהו שהיו מלכים אחריו.
בת שבע– אשתו של אוריה החיתי, ולאחר שמת אוריה נהיתה אשת דוד המלך ואם שלמה המלך, שהיתה יושבת ליד כסא מלכותו של שלמה לשמוע חכמתו של בנה.
בתיה- הבת של פרעה מלך מצרים ונתגיירה ונישאה למרד (שהוא בעצם כלב), השם בת-יה מסמל על דבקותה באלוהים.
דבורה- דבורה הנביאה שהיתה נביאה ומנהיגה של ישראל בתקופת השופטים, היא היתה האישה היחידה שכתוב עליה ששפטה את ישראל, דבורה נוספת היתה מינקת רבקה אמנו.
חגית– מנשי דוד המלך ואם אדוניה, השם הוא על שם חג ומועד.
מירב– בת שאול המלך.
צרויה– אחות דוד ואם אבישי, יואב ועשהאל.
עטרה– אשת ירחמיאל בן חצרון, פירוש השם עטרה הוא כתר.
פנינה- אשת אלקנה, מלשון פנינים שזה תכשיט יקר, היתה מצערת את חנה לשם שמים כדי שתתפלל לאלוהים שיושיע אותה ויתן לה ילדים, אך לבסוף נענשה על כך.
נעמי- אשת אלימלך והמשפיעה הרוחנית של רות המואביה, פירוש השם נעמי מלשון נעימות, שנעימה היתה, והיו מעשיה נאים ונעימים, נעמי היתה אחת מבין כג’ נשים ישרות וגדולות בצדקות שהיו בישראל.
דינה– בת יעקב אבינו, היתה יפיפיה, כשנפגשו עם עשיו פחד יעקב שעשיו ירצה אותה לאשה ולכן החביא אותה, דינה נאנסה על ידי שכם בן חמור ובעקבות כך נקמו אחיה בכל בני העיר.
אבישג- השונמית, היתה סוכנת דוד המלך, בזקנותו חיפשו לו נערה יפה ומצאו את אבישג, שכתוב שהיתה “יפה עד מאוד”.
אלישבע- היתה בתו של עמינדב משבט יהודה ואחותו של נחשון (נשיא בשבט יהודה) היא נשאה לאהרון הכהן וילדה לו 4 בנים : נדב, אביהו, אלעזר ואיתמר.
אחינועם- פירוש השם הוא: אחי (רעי וידידי כינוי לה’) הוא נועם= טוב, נעים, אחינועם היתה בת אחימעץ אשת שאול המלך, אחינועם נוספת היא היזרעאלית מנשי דוד המלך.

שמות לבנות מהתנך נדירים ולא ידועים כל כך:

בילהה- השם בילהה הוא  שהיתה מבהילה ביופיה, כאשר רחל אימנו נישאה ליעקב נתן לה אביה את בלהה לשפחה, כשרחל לא ילדה ליעקב היא נתנה לו את שפחתה, ואבן בלהה ילדה את דן ונפתלי , לאחר מות רחל בלהה היא זו שככל הנראה גידלה את בנימין שנותר יתום מאמו.
בשמת- השם נלקח מהמילה בושם, היתה בשמת בת אילון החיתי מנשות עשיו, ובשמת נוספת מבנות שלמה המלך.
מעכה – היו 5 מעכה אשת יעיאל, אשת מכיר, מנשי רחבעם, מנשי דוד המלך ואם אבשלום, פילגש כלב.
רצפה- פילגש שאול המלך.
עזובה– אשת כלב, אם יהושפט, 
מילכה– מבנות צלופחד.
מחלה- מבנות צלופחד.
יסכה- פירוש השם הוא מלשון נסיכות, וגם מלשון “שכיות חמדה” שהיתה נחמדה למראה ושרה מלשון שררה, יסכה היתה בת הרן, אח של אברהם אבינו, יש אומרים שהיה זה שמה השני של שרה אימנו, שהיתה סוכה (משוחה) ברוח הקודש.
הגר- היתה ביתו של מלך מצרים, שנתן אותה לשרה לשפחה, הגר התחתנה עם אברהם אבינו לבקשת שרה שממנה יהיה לו ילדים, וילדה לו את ישמעאל, לבסוף גורשה הגר מבית אברהם עם בנה.
ימימה- פירוש השם הוא צחה ומלובנת כיום, שהיתה מאירה ביופיה כצהרים, היתה ביתו הראשונה של איוב שנולדה לו לאחר שהחזירו האלוהים אל מעמדו.
יוכבד- אשתו של עמרם בתקופת מצרים, ואמא של אהרון, משה ומרים, היתה מיילדת אמיצה שלא הקשיבה לבקשת פרעה “להרוג את התינוקות” וזכתה לראות מילדיה כהונה(מאהרון), מלוכה (ממרים), ולויה (ממשה).

שמות לבנות מהתנך שנישאו לרשעים או שהיו בעצמן לא צדיקות:

יהודית-בת בארי החתי מנשי עשו הרשע,  עליה נאמר ששמה נאה אך מעשיה מכוערים.
איזבל– אשתו של אחאב מלך ישראל שהיתה רשעית מסיפורי התנ”ך והרגה  את נביאי האלוקים,
עדה- אשת למך, ועדה בן אילון החתי מנשי עשו הרשע.

שמות לבנות מהתנך ושמות יהודיים מעודכן ל2024

שמות לבנות מהתנך אך לא בדיוק רק שמות של נשים שהיו, אלא גם שמות עם משמעות עברית יהודית חשובה, או על שם דמות רבנית צדיקה, שמות של אבני החושן, שמות שקשורים לחגים יהודיים, וטיפ חשוב מאוד איזה שמות אל תקראו לבת שלכם לעולם!.

שמות לבנות עם משמעות:

תקווה, שמחה, גאולה, נחמה, טובה, ברכה,
אביטל– אבי= כינוי לאלוקים, טל= תחיה, רענון, טוב.
צפנת– על שם צפנת פענח, כינוי של יוסף שהיה מלך במצרים.
אשירה- שם שמבטא כמיהה לשירת הגאולה העתידית, גם שירה מסמל את החיבור לעולם המוזיקה שהיה בבית המקדש.

שמות-של-צדיקות

שמות של צדיקות

אדל– ביתו של ר’ נחמן מברסלב שנקראה על שם סבתו היתה צדיקה,
פיגא- אמא של רבי נחמן.
בת-שבע- הרבנית קנייבסקי שהיתה צדיקה ומאירה פנים.
מרגלית– על שם הרבנית מרגלית אשת הרב עובדיה יוסף זצ”ל.
תמר- הרבנית שטיינמן זצ”ל.
הדסה– אשתו הצדקת של הרב בן ציון אבא שאול זצ”ל.
חיה מושקא– ביתו של ר’ יוסף יצחק שניאורסון ואשתו של הרבי מלובאוויטש.
יעל- אשתו של הרב שלום כהן זצ”ל

 

שמות של אבני החושן:

אבני החושן אלו אבנים שהיו לכהן הגדול על גופו, שהכהן היה צריך לשאול את אלוקים שאלה עבור עם ישראל, האלוקים היה עונה לו דרך האבנים (על כל אבן היו אותיות והן היו מאירות לפי התשובה)

השמות הם:

ספיר, יהלום, חושן, ברקת, לשם, שוהם, אחלמה, שבו

שמות שקשורים לבית המקדש-

מוריה- על שם הר המוריה שבו היה בית המקדש,
בת-ציון, שלומציון, צופיה– שמות שקשורים לירושלים ולציון עיר הקודש
זהורית- אחד מסממני הקטורת שהיו מקריבים בבית המקדש.

שמות של בנות לפי חגי ישראל:

שמות לחג סוכות ושמחת תורה:

הדס– אחד מארבעת המינים שמניפים בחג יחד עם האתרוג, לולב וערבה, ההדס מסמל את הצדיקים שלומדים תורה אך לא שלמים במעשים טובים, ועל ההדס כתוב שהוא יפה לעיניים כיוון שצורת עליו דומה לעין.
הדר– בלשון המקרא האתרוג מארבעת המינים שמנענעים בחג הסוכות נקרא “פרי עץ הדר”.
חגית– מלשון חג, שמחת החגים.
תמר– מעץ התמר מכינים את הלולב מארבעת המינים, הלולב נקרא במקרא “כפות עץ תמרים”
אסיף– חג שבו אוספים את התבואה לפני הגשמים, ולכן נקרא גם חג האסיף.
שלומית- שלומית בונה סוכה… וגם מלשון שלום, שהסוכה הוא חג של שלום שבתוכו מאחד את כל המשפחה.

שמחת תורה–
אורה, ברכה, הודיה, מיטל.

שמות לחנוכה:

שמות של אור בעיקר: אורית, שלהבת, ליאורה, להבה,
גם השם יהודית מתאים לחנוכה כיוון שעל פי המסורת יהודית הסירה מעל בנות ישראל את הגזירה שהן צריכות להאנס על ידי ההגמון לפני חתונתן, על ידי מעשה אמיץ מאוד שעשתה ביום חתונתה. ויש לה חלק עיקרי בנס חנוכה.

שמות בנות לטו בשבט-

אסתר– המלכה, שהנס נעשה על ידה ובזכותה ניצל כל העם היהודי מהשמדה.
הדסה– השם העברי שקראו לאסתר בלידתה,
שמחה, גילה, רינה דיצה.

שמות בנות לחג פורים:

שמות שהם בעיקר מעולם הצומח, פרחים, עצים ופירות:
אילנה, אילנית, גפן, סמדר, תמר, רימון, איריס, דגנית, יסמין, יער, יערה, לילך, סיגלית, עינב, עירית, נורית, פרח, רקפת, שושנה, שקד, נטע.

שמות בנות לחג הפסח-

גאולה, שמחה, הלל,
מרים– שהיתה אחות משה רבנו והיתה צדיקה,היתה גם מיילדת בתקופת מצרים ולא הקשיבה לפרעה שציווה עליה להמית את הבנים היהודים בעת הלידה, זכתה שיצאו ממנה מלכים בהמשך הדורות, ובמשך כל תקופת בני ישראל במדבר היתה בארה של מרים מספקת לכל העם מים בשפע, הבאר נסתלקה מיד כשנפטרה מרים.
שפרה, פועה- היו המיילדות העבריות שהחיו את התינוקות העבריים למרות שהמלך ציווה אותן להמית אותם.

שמות לבנות חג העצמאות ושבועות:

שמות של בנות יום העצמאות-
ישראלה, דרור, ציונה, בת-ציון.

שמות של בנות חג שבועות-
רות– נסיכה מואבית שהתגיירה ונהייתה אם מלכות ישראל (הארכנו קודם יותר)
נעמי- שהיתה נעימה, והדריכה את נעמי לחיי היהדות (גם יש פירוט למעלה)
דגנית, אלומה– בחג השבועות הוא חג הקציר שקוצרים את התבואה החדשה. 

גם שמות של מים מתאימים לחג השבועותמעיין, פלג, אגם, אלמוג, ים.

שמות לבנות עם משמעות מהתורה

שמות לבנות מבעלי החיים:

אילה, צביה, רחל– מלשון רחלה (סוג של צאן)
ציפורה, דבורה, יעל.

שמות שלא מומלץ ביהדות לקרוא:

  • על שם נשים שנפטרו בצעירותן, או נרצחו, או בטרגדיה כלשהי,  או נשים שסבלו מאוד בחייהן, לא מומלץ לקרוא לתינוקת על שמן, אך אם מאוד רוצים אפשר להוסיף שם נוסף, עדיף של שמחה וכך יהיו לה שתי שמות, והיא לא רק על שם סיפור טראגי.
  • שמות של בנים או שם זכר לא כדאי לקרוא לבנות–  שמות שהן של זכר, או שמות ששינו אותם משם זכרי על ידי הוספת האות “ה” בסוף (כמו מיכאלה, יוספה וכו’…) שמות של זכרים שניתנים לנקבות עלולים להשפיע על יכולת הילודה כשתגדל.
  •  יש המתייעצים עם רב לפני קריאת שם– כדי לוודא ספציפית שהשם של התינוקת הוא שם עם מזל טוב, ושם טוב.
  • שם לועזי או שם מעמים אחרים- שיבחו את עם ישראל בזמן יציאת מצרים שלא שינו את שמם, וזו אחת הסיבות שהיתה להם זכות להגאל, שהיו קוראים לילדים שלהם בשמות עבריים, ולכן עד היום מקפידים בעם ישראל על קריאת שמות יהודיים לתינוקות, מי שמאוד קשה לו, או יהודים הגרים בחו”ל ורוצים שם מקובל  בארצות שונות יכולים לקרוא 2 שמות לתינוקת ואחד מהשמות יהיה שם יהודי.
  • שם שונה מאוד, מוזר, או מיוחד מידי- שמות שהם מאוד חריגים עלולים להזיק לתינוקת שתגדל, היא עלולה להתבייש בשם שלה, ולהיות מקור ללעג מסביבתה, ולאו דווקא להרגיש גאוות יחידה על השם החריג שלה.
  •  

שמות שמומלץ לקרוא לבנות:

כשנולד בן כולם יודעים שיש ברית, וזו בעצם החגיגה הראשונה של התינוק שנולד, אך כשנולדת בת מה עושים?
יש הנוהגים לעשות בריתה, שהיא מסיבה להולדת הבת, אך חשוב לדעת שביהדות כשנולדת בת יש טקס מיוחד הנקרא “קידוש” ומיועד לקריאת שם לבת בישראל ושמחה עם ההורים.

מה נוהגים לעשות ביהדות כשנולדת בת-

כשבת נולדת האבא של התינוקת עולה לתורה, רצוי שזה יהיה בשבת אך אם אין אפשרות אז ביום שני או חמישי (בתפילת שחרית מוציאים ספר תורה)
האב נקרא “אבי הבת” , ואז בזמן התפילה האבא עולה לתורה וקורא את שמה של ביתו בישראל, ולאחר התפילה בשבת מביאים הורי התינוקת מיני ברכות לקידוש לאחר התפילה (בורקסים,עוגיות לברכת מזונות, זיתים או פירות, או אגוזים לברכת העץ, בברכת הגפן יוצאים בקידוש של שבת, ירקות או מלפפונים חמוצים או פיצוחים לברכת אדמה, וביצה קשה לברכת שהכל,
וכך כל הברכות של באי בית הכנסת הם לזכות התינוקת הנולדת שתזכה לחיים יפים וטובים ותתחיל את חייה הארוכים מבורכת, הקידוש הוא החגיגה היהודית להולדת בנות.

אם שמות מיוחדים לבנות מעניינים אותך, כנסי לכתבה ואולי תמצאי את השם של הבת שלך בתוך.

קידוש לבנות:

כשבת נולדת האבא של התינוקת עולה לתורה, ונקרא “אבי הבת” , אפשר לעלות לתורה בימים שני, חמישי, ושבת, אך אם רוצים לעשות את טקס קריאת השם מיוחד יותר ממתינים לשבת,

ואז בזמן התפילה האבא עולה לתורה וקורא את שמה של ביתו, ולאחר התפילה מביאים הורי התינוקת מיני ברכות לקידוש לאחר התפילה (בורקסים,קוגל, עוגיות לברכת מזונות, זיתים או פירות, או אגוזים לברכת העץ, בברכת הגפן יוצאים בקידוש של שבת, ירקות או מלפפונים חמוצים או פיצוחים לברכת אדמה, וביצה קשה לברכת שהכל,
וכך כל הברכות של באי בית הכנסת הם לזכות התינוקת הנולדת שתזכה לחיים יפים וטובים ותתחיל את חייה הארוכים מבורכת.

שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !