לוגו הריונית חדש
כרית הריון
בצקות ברגליים בהריון

בצקות ברגליים בהריון

בצקות ברגליים הן תופעה לא נעימה אך מוכרת בהריון, לפעמים נשים סובלות מתופעות נוספות שמלוות אותן מלבד הנפיחות ברגליים,

איך תדעי אם זו בצקת? למה זה קורה בהריון? והאם יש אפשרות להקל או להעלים את הבצקות? וגם, מתי חובה לפנות לרופא, כתבה מקיפה בנושא

זיהוי בצקות ברגליים בהריון

יצא לך לראות בצק שתפח ועכשיו הוא מלא אוויר? מאמינים שכן, בצקת ברגליים בהריון מאוד מזכירה את הבצק הזה (בצקת מלשון בצק), הבצקת נראית כמו נפיחות,

רגילים לומר שיש בצקות ברגלים בהריון, אך האמת שממש לא רק ברגליים, גם כפות הידיים, האצבעות מתנפחות עד כדי שהטבעות הרגילות לוחצות מאוד או אפילו לא עולות כבר, וגם בפנים תיתכן בצקת בהריון, אך המוכר ביותר היא בצקת ברגליים,

מעבר לאסתטיקה, ישנו קושי אמיתי לתפקד עם בצקות ברגליים, החל מלהכניס את הנעל לרגל, וגם עמידה ממושכת מכאיבה,

איך נזהה בצקת ברגליים

ישנה שיטה ידועה לזיהוי בצקת אשר נובעת מאגירת נוזלים:
לחצי עם האצבע על המקום הנפוח ושחררי את האצבע, אם העור לא חוזר בתוך כ5 שניות להיות כמו שהיה, אלא נוצר כמין שקע זוהי בצקת ברגליים, לרוב זו בדיקה אמינה לדעת שהנפיחות היא אכן בצקת.

למה יש בצקות ברגלים בהריון

ההסבר הוא די פשוט ואפילו הגיוני, החל מהשליש השני להריון, הגוף של האישה מתחיל לצבור נוזלים ופחות להפטר מהם, השינוי הזה נובע גם מהצורך של העובר, וגם הגוף שמכין את המפרקים לקראת הלידה המתקרבת ולכן ישנם יותר נוזלים,

נוסיף לזה קושי של הדם לעבור בעורקים ולחזור עם הורידים מהרגליים לכיוון הלב (ללמעלה), אמנם רק לכ30% מהנשים יהיו בצקות ברגליים בהריון, אך עדיין זו תופעה מוכרת וידועה, ולא נעימה, וכך עם עודף נוזלים בגוף ולחץ על הורידים ונימי הדם שמקשים על הדם לחזור מהרגליים לכיוון הלב נוצרות בצקות.

מה עוד משפיע על בצקות ברגליים בהריון

  • מזג אויר חם- מזג אויר חם מעודד נפיחות  ובצקות, מומלץ להיות במקום קריר או ממוזג

  • משקל גבוה של האישה- נשים בעלות משקל גוף גבוה יחסית לנורמה (BMI מעל 30) מגדילות את הסיכוי לסבול מבצקות בהריון, אפשר להבין את הגוף שהוא מתאמץ יותר להרים משקל גבוה.

  • אכילה של הרבה מלח (נתרן)- נשים שאוהבות מאכלים מלוחים, או מכורות לחטיפים ומאכלים עתירי מלח בסיכון גבוה יותר לפתח בצקות ברגליים בזמן ההריון, הפחתה משמעותית במלח ומזונות מלוחים תשפיע מאוד.

  • הגזמה בצריכת קפאין- גם ככה קופאין בזמן הריון ידוע כמזיק ולא רצוי, עכשיו נוספה לרשימה השחורה של הקופאין גם  ההוכחה שהוא משפיע על בצקות בהריון

  • התאמצות או עמידה ממושכת על הרגליים– מעלה את הסיכון לסבול מבצקות ברגליים

איך להפטר מבצקות ברגליים

לפני שהבצקות מגיעות יש עצות רבות שיכולות ממש להועיל שהבצקות ידלגו עלייך, אבל אם כבר התחילו לך בצקות, לא בטוח שתוכלי ממש להפטר מהם, אבל להפחית משמעותית את הכאב או את הסבל שנגרם מזה יש דרכים שונות שעוזרות:

  1. תאכלי בננות! (וגם פירות, ירקות, דגים ועוף) ובעצם מזונות שעשירים באשלגן נמצאו יעילים להפחתת בצקות, כיוון שהאשלגן סופג נוזלים בגוף ועוזר להפחתה של אגירת נוזלים.

     

  2. לנוח כשכפות רגלייך מורמות כלפי מעלה (כך שתתאפשר חזרה של דם לגוף בלי מאמץ), מכיוון שהגוף מתאמץ מאוד להחזיר את הדם שהגיע לרגליים ולעורקים הקטנים, אפשר פשוט לעזור לו ועל ידי הרמת הרגליים הדם יחזור למערכת הדם בגוף יותר בקלות ויקל על בצקות,
    כרית הריון  יכולה לעזור מאוד בהקלה  על בצקות ברגליים, אם מניחים את הרגליים על הכרית בזמן השכיבה.

     

  3. הימנעי מעמידה ממושכת-, או מאמץ גדול של הגוף בעמידה, בזמן הריון עמידה על הרגליים למשך שעות רבות או מאמץ גופני פיזי של כפות הרגליים עלול להזיק לאישה ולגרום לרגליים לחץ גדול ופיתוח בצקות ברגליים.

     

  4. גרביים אלסטיות- גרביים עבות הנצמדות לגוף ולוחצות על הרגליים, מקלות מאוד על כאבי ורידים ברגליים, וגם מועילות מאוד וגם מונעות בצקות.

     

  5. שתי הרבה מים- אולי זה נשמע אבסורד לשתות מים כדי להפטר מנוזלים בגוף, אבל זה אכן נכון! אם תקפידי על שתיה מרובה תוכלי להפחית את הבצקות.

     

  6. פעילות גופנית- כמה שזה יכול להיות קשה לעשות פעילות גופנית עם רגליים כואבות, כבדות, ונפוחות זה גם ממש חשוב, אמנם כשיש כבר בצקות צריך להתייעץ עם הרופא לבדוק אם עדיין אפשרי לבצע תרגילי התעמלות מסויימים, אך כמניעה מאוד כדאי לאמץ אורח חיים פעיל גופנית, פעילות גופנית מתונה שמתאימה לך (שחיה או הליכה הן הפופולריות והמומלצות)

     

  7. שימי לב לנעליים שלך- אם עד עכשיו הרשית לעצמך לנעול נעלי עקב אפילו עם עקב קטן, או לנעול סנדלים או כפכפים כדאי שתתחילי לשנות את הנעליים שלך לנעלי יציבות שתומכות ברגל באופן איכותי, כמו נעלי ספורט למשל.

הורמון ההריון

הורמון ההריון הוא המשפיע הישיר על בצקות ברגליים, ברגע שהפרוגסטרון נמצא בכמות גבוהה בדם הוא גורם לזרימת דם איטית יותר, מכיוון שההורמון מרחיב ומרפה את כלי הדם כך לחץ הדם נמוך יותר, ולכן כשהדם מגיע לרגליים לפעמים הוא מתקשה לחזור אל הגוף בחזרה

מתי בצקות ברגליים צריכות להדאיג אותך

עירנות היא תמיד דבר חשוב, בצקות ברגליים שנגרמות מנפיחות חריגה, בפנים או סביב העיניים, או נפיחות פתאומית ברגליים, או רק בצד אחד של הגוף, או שיש הבדלים משמעותיים בנפיחות בין 2 הרגליים, וגם אם מתלווה לנפיחות כאב ראש עז, או טשטוש ראיה, או שהבצקת גדלה פתאום, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי בהקדם האפשרי.

בצקת ברגל אחת

נפיחות או בצקת בצד אחד של הגוף יכולה להעיד על סיבוכים רפואיים שצריכים התערבות רפואית ולא רק על בצקת ברגלים בזמן הריון שלרוב לא מזיקה למרות שהיא לא נעימה, ולכן אם קרה לכן נפיחות רק ברגל אחת פנו מיד לאנשי מקצוע.

בצקות ברגליים וסוכרת הריון

גם ללא הריון חולי סוכרת נוטים לפתח בצקות ברגליים, ולכן נשים בהריון שמתחילות לפתח בצקות ברגליים כדאי שיבדקו שאין חשש לסכרת הריון, שהיא עלולה להיות מחלה מסכנת חיים לעובר,

חשוב לדעת שלרוב לסכרת הריון יש תסמינים נוספים שיכולים לרמוז דווקא על סכרת הריון כמו למשל תחושת צמא מוגברת, השתנה מרובה מאוד, עייפות וחולשה בעיקר אחרי אוכל מתוק או פחמימתי ועוד, חשוב להריות ערניים.

בצקות ברגליים עוברות לבד?

לאחר הלידה לרוב הגוף נפטר מעודפי הנוזלים שהוא אגר לקראת הלידה, ולכן בשבוע שאחרי הלידה עד מספר שבועות לאחר הלידה הבצקות לרוב יעלמו מאליהן. אם לאחר זמן זה לא נעלמו הבצקות מומלץ לפנות למעקב של רופא.

קראי כאן עוד על  שבועות ההריון

שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !