לוגו הריונית חדש
כרית הריון
שמירת הריון

שמירת הריון

מהן הסיבות לקבלת שמירת הריון, איך לעשות את התהליך בקלות ובמהירות ומה חשוב לדעת כדי לקבל שמירת הריון, כתבה מקיפה  לבקשת שמירת הריון.

שמירת הריון סיבות

“שמירת הריון” הוא מצב שבו האישה במהלך חודשי ההריון נכנסת לסיכון רפואי כלשהו הקשור להריון, המחייב הפסקת עבודתה לזמן ההריון, ביטוח לאומי מבטח את הכנסתה של האישה (כדי שתוכל להתפרנס בתקופה הזו) ומשלם לה דמי שמירת הריון, לא כל אחת יכולה לקבל את המימון הזה, יש קריטריונים, אלו הסיבות שבגינן ניתן לקבל כסף לתקופת שמירת הריון, כדאי שתדעי את זה.

מי יכולה לקבל שמירת הריון

ישנם 3 סוגי סיבות שמזכות נשים בהריון לקבל תשלום עבור תקופת שמירת ההריון, סיבות אמהיות הקשורות למחלות של האישה ההריונית, סיבות שקשורות לעובר שהן בעצם סיבוכי הריון רפואיים, וסיבות שקשורות לעבודה שלא מאפשרת לאישה להיות בהריון בריא, הפירוט בהמשך:

סיבות לשמירת הריון אימהיות:

נשים שסובלות ממחלות רקע במהלך חודשי הריון, מחלות או בעיות רפואיות שעלולות להזיק לה או להריון, גם אם המחלות היו קודם ההריון או שהתפתחו או החמירו במהלך חודשי ההריון
כמו: 

  • לחץ דם גבוה שהחמיר בהריון ולא מאוזן
  • בעיה לבבית כמו הפרעת קצב או היצרות מסתמי הלב שעלול להחמיר בזמן הריון
  •  היפראמזיס גארבידרום
  • סיפמיוליזיס
  •  סוכרת הריון לא מאוזנת
  • ועוד… ע”פ החלטת הרופא המטפל

מי יכולה לקבל שמירת הריון- סיבות עובריות (מלשון עובר) לשמירת הריון

בעיות רפואיות שנגרמו או שמסכנות את שלום העובר או האמא, אלו לרוב סיבוכי הריון כלשהם שעלולים לגרום סכנה לאם או לעובר
לדוגמא:

  • שיליה- שליית פתח או היפרדות שיליה
  •  רעלת הריון- או אישה שנמצאת בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון (ע”פ שיקולי הרופא)
  • קיצור צוואר הרחם, צירים מוקדמים או כל חשש מלידה מוקדמת מידי
  • דימומים בהריון, ודימומים חריגים 
  • פיגור משמעותי בהתפתחו העובר, או כל סיבה אחרת המאיימת על המשך ההריון
  • הריון מרובה עוברים (תאומים, שלישיה ) עלול להיות בשלב כלשהו בחודשי ההריון סיבה לשמירת הריון.

סיבות לשמירת הריון שקשורות לעבודה:

לפעמים סוג העבודה של האם או תנאי העבודה לא סבירים עבור הריון, או שתנאי העבודה הספציפיים יחד עם בעיה רפואית כלשהי אצל האם למחמירים את הבעיה או לא מאפשרים המשך עבודה
לדוגמא:

  • עבודות פיזיות מידי כמו למשל סבלות, עבודות בניין, שעצם העבודה היא הרמת משקלים גבוהים מאוד
  • עבודה עם חשיפה לחומרי

    ובכל מקרה אם אחת מהסיבות מתאימה לנתונים שלכן, אתם זכאיות להגיש תביעה לשמירת הריון מביטוח לאומי, ותצטרכו לשבת בבית (לפעמים גם ההוראה היא לשכב בבית כדי לשמור על ההריון) עד סיום ההריון בהצלחה, אז איך מקבלים שמירה להריון? מה צריך לעשות? הכל בהמשך הכתבה

תביעה לשמירת הריון

אם קראתן את הסיבות  לשמירת הריון ואכן אתן סובלות אפילו מאחד מהם, יש סיכוי סביר שגם לכן מגיע לקבל תשלום עבור שמירת הריון מביטוח לאומי.

לפני שתגיעו להגשת בקשה לביטוח לאומי חשוב שתדעו שיש תנאי סף  עבור הגשת תביעת שמירת הריון כדי שתקבלו תשלום, התנאים הם:

  1. האמא ההריונית חייבת להיות תושבת ישראל, וגם ולהימצא בישראל בזמן שמירת ההריון (תנאי מחייב) יציאה לחו”ל בזמן שמירת הריון שוללת לאם את הקצבה של שמירת הריון.
  2. שולמו עבור האם דמי ביטוח לאומי במשך לפחות 6 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו לבקשת שמירת ההריון, זאת אומרת שהמבקשת עבדה במשך החודשים האלו, זאת אומרת אם במשך השנה וחודשיים האחרונים עברת לפחות 6 חודשים תוכלי לקבל את הקצבה של שמירת ההריון.
  3. רופא הנשים צריך לתת הפניה לבקשת שמירת הריון לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות. (התקופה הראשונה של השמירה, אם תהיה הארכה, המינימום המאושר לתוספת הוא 14 יום) אם הרופא נתן לך שבועיים שמירה את לא תוכלי לקבל על זה מימון, כי המינימום של ביטוח לאומי הוא 30 יום

    חשוב מאוד! שימי לב שהרופא נשים כותב את ההפניה לשמירת הריון שהרופא ימלא את הבקשה בפירוט ועם נימוקים או הערות חשובות, אם הוא סתם יכתוב כלאחר יד בקשה לשמירת הריון קיים סיכוי סביר שהבקשה תדחה על ידי ביטוח לאומי ולא תקבלי תשלום (פשוט תחסכי לעצמך טרחה ובזבוז זמן, תראי מה הרופא כותב כשאת מולו או לפני שעזבת את המקום)
  4. . אם לא משולם לאם עבור הזמן הזה שהיא לא עובדת ממקור אחר, כמו למשל דמי מחלה, ביטוח, דמי נכות מקרן הפנסיה – ביטוח לאומי לא רוצה לשלם לך כפול, אם יש גורם כלשהו שמשלם לך עבור שמירת ההריון הזו אז לא תוכלי לקבל גם מביטוח לאומי תשלום נוסף.

איך מקבלים שמירת הריון? להלן המסלול:

 

    1. רופא הנשים צריך להיות גם משוכנע שאכן מגיע לך שמירת הריון, ולכן עליו לתת הפניה לשמירת הריון, (לאחר שהדפסת את הדפים והרופא מילא וחתם) תצטרכי להוסיף צילום של מעקב ההריון ובנוסף כל תיעוד רפואי שרלוונטי לשמירת ההריון ולהגיש לביטוח לאומי עם הבקשה.
    2. אישור מעסיק, אם בקשת שמירת ההריון נובעת מסוג עבודה מסוכן עלייך לצרף מכתב מהמעסיק המפרט מה אופי עבודתך ועליו לציין במכתב שלא נמצא לך תפקיד חלופי אחר.
      ובכל מקרה כשאת מפסיקה את עבודתך, את וגם המעסיק צריכים למלא טופס שמירת הריון

      אם ביטוח לאומי דחה את הבקשה לשמירת הריון, יש באפשרות להגיש ערעור בתוך 12 חודש מרגע שביטוח לאומי מסר לך את החלטתו לדחות את התביעה לשמירת הריון, ניתן לראות כאן היכן צריך להגיע כדי להגיש את התביעה בבית הדין האזורי לעבוד

    3. להמתין לתשובת ביטוח לאומי- חשוב לדעת שביטוח לאומי מעסיק רופא נשים מטעמו והוא זה שמחליט על פי שיקול דעתו  האם המסמכים  שהגשת מאושרים לשמירת הריון בתשלום על ידי ביטוח לאומי, יתכן שיבקש במסגרת ההליך להביא תוצאות של בדיקות נוספות או לבצע בדיקות לפי שיקול דעתו.

    4. להגיש תביעה לביטוח לאומי ולצרף את האישורים שהשגת (מהרופא והמעסיק), את ה- תביעה לשמירת הריון אפשר להגיש אונליין באתר ביטוח לאומי  (אם ברשותכם ת”ז ביומטרית שטרם הופעלה, חשוב לעדכן אותה לפני תחילת מילוי הטופס אונליין),  אפשר להגיש את התביעה גם בפקס, בדואר, או בתיבת השירות בסניף של ביטוח לאומי, חובה למלא גם את טופס ויתור סודיות לביטוח לאומי

תוך כמה זמן מאשרים שמירת הריון

מתן התשובה מרגע הגשת הבקשה היא תוך 30 ימים, אלא אם כן תצטרכי להשלים טפסים או בדיקות כלשהם כדי לקבל תשובה.

כמה כסף מקבלים שמירת הריון?

לעובדת שכירה-
מחשבים שכר ליום על פי מה שקיבלה העובדת שכר ב3 חודשי העבודה האחרונים שעבדה לפני שיצאה לשמירת הריון ומחלקים את הסכום ל90 , או מחברים את השכר שקיבלה במהלך 6 חודשי העבודה האחרונים ומחלקים את הסכום ל180, זה המחיר ליום עבודה, המקסימום ליום שנקבע על ידי ביטוח לאומי הוא 320.43 (נכון לספטמבר 2023), את הסכום מכפילים כפול הימים שיש באותו חודש, ומהסכום הזה מנקים כמובן דמי ביטוח לאומי, בריאות, מס הכנסה.

שמירת הריון עובדת עצמאית-

קודם כל הגמלה תשולם לפי המקדמות, לאחר קבלת השומה, תחושב גמלת ביטוח לאומי על פי השומה הנוכחית או של שנה קודמת, הגבוה מביניהן. מקבלים גם תוספת יוקר ומנוכה מההכנסה ביטוח לאומי, בריאות, ומס הכנסה, מס’ הימים שעליהם משולם דמי שמירת הריון הוא לפי מספר הימים באותו חודש על פי היומן (כולל שבתות וחגים)

שמירת הריון - חשוב לדעת

עובדת שביקשה דמי שמירת הריון אך במקביל ניצלה את ימי חופשת המחלה שלה על אותם ימים שבהם לא הייתה, שוללת בכך את זכאותה לקבל את דמי שמירת הלידה. אין אפשרות לקבל 2 תשלומים עבור אותם זמנים.

מי שקיבלה שמירת הריון עד ללידה לא צריכה להגיש בקשה לדמי לידה, התשלום של דמי הלידה יעבור אוטומטית לחשבון הבנק שבו התקבלה קצבת שמירת ההריון (הביטוח לאומי מעודכן שילדת ואת צריכה דמי לידה)

מי שקיבלה שמירת הריון לא תקבל בגלל זה פחות כסף בדמי לידה, דמי הלידה יחושבו על פי הסכומים של שמירת ההריון.

מה לעשות בתקופת שמירת הריון

בוודאי שזו לא תקופה קלה, ויש שיאמרו תקופה קשה במיוחד, אך עדיין זו תקופה לא קצרה (לפחות 30 יום, זוכרת?) שבה אסור לך לעבוד, ויתכן שגם יהיה אסור לך להתאמץ פיסית בתוך הבית, כמה רעיונות חביבים להעביר את הזמן בכיף לחופשת שמירת הריון שלא מאמצים את הגוף יותר מידי:

  • השתמשי בכרית הריון למנוחה-
    אם כבר את נאלצת לשכב הרבה, לפחות שיהיה לך נוח! אם עוד לא הכרת את כרית הריון והנקה שלנו, הגיע הזמן!
  • עשי סדר בתמונות שבטלפון שלך
    או במחשב– כמה כולם מתכננים “בהזדמנות” לשבת ולמיין ולפתח תמונות שאנחנו מצלמים, עכשיו יתכן שהגיע הזמן שלך, שבי מול אחת האפליקציות לפיתוח תמונות אונליין וערכי לך ולבן זוגך ולילדייך (אם זה לא הריון ראשון) אלבום תמונות דיגיטלי מרהיב, את לא תשכחי את זה.
  • למדי קורסים או דברים שמעניינים אותך אונליין
    מאז הקורונה העולם ההיברידי השתכלל ממש, אין דבר כמעט שאי אפשר לעשות דרך האינטרנט, אז אם יש משהו שתמיד רצית ללמוד אולי הגיע הזמן.
  • אפקט הקינון, הלידה מתקרבת-
    עכשיו את בהריון וזה כל מה שמעסיק אותך כרגע, ולא בא לך אולי לחשוב על נושאים אחרים, ולכן יתכן שהקינון וההכנה של הבית, והמרחב הפיסי והרגשי לקראת הלידה המתקרבת יוכלו ממש לדבר אליך, כמו שאמרנו אין צורך להתאמץ פיסית ולנסוע ולהסתובב, הכל אפשר בלחיצת כפתור, או מסך מגע.
  • הקשיבי ללב שלך-
    אם יש משהו שתמיד חלמת לעשות ולא היה לך זמן, אם הוא לא מצריך מאמץ מיוחד אולי הגיע הזמן לזה, לא בטוח שההזדמנות הזו תהיה לך שוב

איפה אוכל לקבל עוד מידע בנושא שמירת הריון?

עולם שמירת ההריון מעניין נשים רבות שחוות קשיים בעבודה או בהריון, הבריחה לשמירת הריון נשמעת נחמדה אך כדאי לדעתע שאחרי זמן קצר מאוד האישה עלולה לחוות רגשות קשים מאוד שמציפים אותה בעקבות השינויים, (לא ללכת לעבודה, להיות כל היום בבית, לשכב באפס מעשה שעות רבות ולראות את צרכי הבית עומדים יפה ומחכים רק לך!

אם תרצי להרחיב את אופקייך בנושא, יש עוד מקורות אמינים שאפשר לדעת מהם מידע חשוב ומעניין.

  1. ביטוח לאומי שמירת הריון– לשאלות בנושא טיפול בתביעה ומידע בנושאי זכויות ושירות:מוקד ארצי של הביטוח הלאומי *6050 או 04-8812345 (ימים א’-ה’ בין השעות 8:00 – 17:00).
  2. איך מקבלים גמלה לשמירת הריון- אתר כל זכות.
  3. זכויות תעסוקה בשמירת הריון– כל זכות

 

שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !