לוגו הריונית חדש
כרית הריון
קורונה בהריון

חיסון קורונה בהריון

מאמר אורח מאת ד”ר גיא רופא

חיסון קורונה בהריון

חיסון קורונה

מדובר בחיסון המכיל mRNA, מקטע חומר גנטי אשר מביא לייצור חלבון. אין בחיסון את הנגיף עצמו או דנ״א שלו. החלבון שה-mRNA יוצר הוא חלק ממעטפת הנגיף שאחראית לחדירה שלו לתאים ולכן אם מערכת החיסון תלמד להכירו (ראו את ההילייט על איך חיסון פועל) היא תוכל להגן עלינו מהדבקה. החיסון כולל שתי מנות מרוחקות 3 שבועות אחת מהשנייה.

  • היתרון הוא שאין כלל וירוס בחיסון ולכן אין אפשרות להידבק במחלה מקבלת החיסון.
  • החיסון לא – אומר שוב: לא!!! משנה את החומר הגנטי של המתחסן. ה-mRNA מתפרק במהירות לאחר יצירת החלבון.
  • בניסוי של פייזר השתתפו 40,000 אנשים, מתוכם 170 חלו בקורונה ורק 8 היו בקבוצת מקבלי החיסון. לכן נקבעה יעילות של 95%. רק להשוואה- יעילות החיסון לשפעת 50-70%.
  • הניטור על החיסון ותופעות הלוואי שלו בוצע על ידי חברה חיצונית ולא קשורה לפייזר. נמצאו תופעות לוואי קלות וחולפות של כאב במקום הזריקה, חום, עייפות וכאבי ראש בעיקר. רק 3 מקבלי חיסון פתחו תופעות לוואי משמעותיות כמו כאב בכתף, הפרעה בקצב הלב והגדלה של קשריות לימפה. מתוך 40,000 היום 2 מקרי מוות ממקבלי החיסון והוועדה החיצונית קבעה שאינם קשורים לחיסון עצמו.
  • את מי אסור לחסן? אנשים עם תופעות אלרגיות חמורות, מחלת חום או מחלה חריפה עד להחלמה, כל אוכלוסיה שלא נבדקה במחקר – גיל קטן מ-16 ונשים מניקות.
  • חיסון קורונה בהריון או בהנקה אסור בשלב זה מכיוון שלא נבדק במחקר ולא כי ידוע שפוגע בהריון. כך בכל חיסון חדש היוצא לשוק ולא קשור דווקא לחיסון לקורונה. איגודים מקצועיים רבים מציינים שיש לאפשר לאישה בהריון המעוניינת בחיסון ומבינה את האמור להתחסן.
  • למתכננות הריון יש להמתין בין חודש לחודשיים מהחיסון לפני שמנסים להרות.
  • אם ביצעת חיסון קורונה בהריון אין זו התוויה להפסקת הריון ואת המנה השנייה תבצעי לאחר ההריון.

גם נשים שמעולם לא סבלו מבעיות שינה לפני ההריון מספרות כי התופעה הזו צצה אצלהן בתקופת ההריון.

מדובר בחיסון שאינו מכיל את הוירוס או חלקים שלו אלא רנ״א שליח אשר גורם לייצור חלבון מעטפת של הקורונה. בדרך זו מערכת החיסון מגיבה לחלבון ומייצרת נוגדנים יחד עם זיכרון חיסוני לנגיף.

במחקר המקורי לא נכללו נשים הרות או מניקות ולכן המידע מבוסס על הבנה ביולוגית של החיסון.

במהלך המחקר 12 נשים שחוסנו הרו ועד כה לא דווחו בעיות עם ההריון.
המידע עדכני לרגע פרסומו

 

הריון ופוריות:

++ במחקרי חיות החיסון לא הדגים פגיעה בפוריות או בעובר.

++ חיסונים רבים מותרים בהריון. הטכנולוגיה שונה אבל בניגוד לחיסון שפעת שמכיל וירוס מומת ומותר בהריון – כאן אין וירוס כלל.

++ הרנ״א השליח מתפרק לאחר ימים בודדים והסיכוי שחוצה שלייה קטן.

++ תופעת לוואי נפוצה יחסית לאחר החיסון היא חום – 1-3% לאחר מנה ראשונה ו- 15-17% לאחר השנייה. החום נמוך וניתן להורידו בעזרת אקמול ולא מסען את ההריון או ההנקה.

++ במידה ומחליטה להתחסן, ההמלצה העדכנית היא המרווח של שבועיים לפני או אחרי חיסונים אחרים כמו שפעת או שעלת.

++ אין הגיון ביולוגי במחשבה שחלבוני המעטפת של הקורונה דומים לחלבון שקשור בשלייה ובהשרשה. גם הדבקה בנגיף מביאה לאותה תגובה חיסונית ולא נצפתה עלייה באי פריון בשנה זו במדינות עם אחוזי הדבקה גבוהים במיוחד כמו ארה״ב.

++ לסיכום, אין אף עדות או הגיון בטענה כי החיסון פוגע בפוריות. לגבי הריון, מחקרי חיות מראים שבטוח אבל כרגע השיקול הוא אישי אם לקחת או לא כתלות בסיכוי שלך לחלות בקורונה (צוות רפואי למשל) או היותך בסיכון למחלה קשה במידה ותדבקי.

+++הנקה:

++ המומחים מאמינים שהחיסון בטוח בהנקה.

שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !