לוגו הריונית חדש
כרית הריון
בדיקת דופק לעובר

בדיקת דופק עובר

מתי מתחיל להיות דופק לעובר, למה צריך לבדוק את דופק העובר שבבטן, ומה קורה אם הדופק בבדיקת המוניטור יוצא לא תקין? מהי בדיקת דופק עוברי ביתית? ומה קורה אם אין דופק?

בדיקת דופק עובר באיזה שבוע

לאחר שנשים מקבלות תוצאה של בדיקת הריון חיובית, הן יודעות שהתחילו תהליך של הריון, בהריון מתחיל בשבועות הראשונים עדיין אין עובר, יש שק הריון ובתוכו מתחיל להתפתח עובר, לאחר מספר שבועות של התפתחות בתוך שק ההריון נוצר הדופק, שהוא סימן החיים העצמאי הראשון שנמצא בתוך הרחם, 

 

הדופק בתוך שק ההריון מופיע עד שבוע 8 להריון, אך לפעמים ישנו איחור קל והוא מופיע עד שבוע או שבוע שבוע וחצי לאחר מכן, דופק בתוך שק ההריון הכרחי להמשך קיומו של העובר ולכן אם לא מתפתח דופק לאחר הזמן שבו אמור היה להתפתח האישה תקבל מהרופא הפניה להפלה הישארות של חלקים שלא התפתחו בתוך הרחם עלולה לאורך זמן להזדהם ולסכן את האישה.

בדיקת מוניטור-

בדיקת מוניטור היא בדיקה שבה מניחים 2 מתמרים על הרחם,
מתמר ראשון- יונח בחלק העליון של הרחם, ונועד לבדוק צירים, (אם יש צירים, מה החוזק שלהם והתדירות)
מתמר שני- יונח לרוב בצד ימין או שמאל בחלק התחתון של הרחם, כיוון שהחלק הזה אמור להיות קרוב ללב העובר ולנסות לגלות מהו קצב פעימות הלב שלו לדקה.


המוניטור בודק את הדופק העוברי, (לפעמים אם לא מניחים נכון את המוניטור הוא עלול להראות את הדופק האמהי, ואפילו יכולים לחשוב שזה דופק העובר)

דופק העובר הוא מהיר מאוד ביחס לדופק של אדם בוגר שזו האמא בעצם, דופק עובר תקין נע בין 110-160 פעימות בדקה, מניחים את רצועות המוניטור לזמן של מינימום 20 דקות, ובזמן הזה מצפים מהעובר שיהיה לפחות חלק מהזמן פעיל,

איך יודעים שהעובר זז בבטן?
על ידי פעימות הדופק שלו, כשהעובר בזמן של תזוזה הדופק שלו עולה, וכשהעובר בזמן מנוחה הדופק יורד וכך כשהרופא רואה דופק דינמי הוא מבין שגדל בתוך עובר בריא שזז ושליבו פועם בקצב.

וחוץ מזה בבדיקה יש לחצן שבו על האישה לסמן כשהיא הרגישה תזוזה, וכך הרופא יכול להיות בטוח שגם הרגשת.

בדיקת מוניטור עוברי

את הדופק של העובר אפשר לבדוק ב2 דרכים:

1. מוניטור חיצוני-
נקרא גם דופלר, זהו מכשיר שבודק את קצב פעימות הלב של העובר, הבדיקה היא לא פולשנית ומורגשת דומה לבדיקת מוניטור אימהי אך נועדה לדופק העובר.

  1. 2. מוניטור פנימי-
    במהלך לידה לפעמים ישנו צורך לנטר את דופק העובר בזמן אמת, אך הצירים או מבנה הבטן של האם לא מאפשרים בדיקת דופק עובר באופן איכותי ותקין ולכן צריך להצמיד לראש העובר בעודו ברחם חוט דק שבתוכו מכשיו קטן שינטר את דופק העובר ויתריע בזמן סכנה וירידת דופק.

בדיקת אקו לב עוברי

בהמשך ההריון כשהעובר גדל, ישנם פעמים שבהם יש צורך לנטר את הדופק של העובר באופן מוקפד יותר, בדיקה זו נקראת גם אקו לב עוברי
את הבדיקה הזו לא עושים סתם אלא רק לאחר הפניית רופא, מסיבות שונות, שבהם:

  • סוכרת הריון לא מאוזנת של האם
  • לחץ דם לא מאוזן של האם
  • בעיית התפתחות של העובר
  • חשש לבעיה בלב של העובר



בדיקת דופק עובר ביתית

ישנם מכשירים שבהם ניתן לבדוק מוניטור עוברי בבית,
למה צריך את זה?
יש נשים שרוצות לשמוע את הלב של העובר שלהם פועם, זה מרגש וכיפי לדעת שהכל בסדר אצלו שם,

אמנם בדיקת דופק עובר ביתית היא נחמדה אך עלולה לפעמים לגרום ללחץ מיותר או להיפך יכולה לגרום שאננות דווקא כשכן צריך לפנות לבדיקה רפואית בדחיפות, 

ולכן ממש לא מומלץ להסתמך על בדיקת הדופק הביתית כמו בדיקה רפואית, ישנם בעיות שלא ניתן לבדוק על ידי דופק, וגם את בדיקת הדופק לא בטוח שנשים בהריון בודקות נכון (בקלות אפשר לנטר את השיליה או את זרם הדם במקום את לב העובר)


בנוסף- לא ידוע האם בדיקת האולטראסאונד הביתית עלולה לגרום לנזקים, כיוון שאין כל בקרה על משך הזמן שבו הנשים בודקות את העובר שלהן או כמות הפעמים שמשתמשים במכשיר על העובר.

בדיקת דופק אולטראסאונד הריון

בבדיקת אולטראסאונד הריון בודקים גם את דופק העובר, החל משלבים ראשונים של ההריון שעדיין העובר הוא שק הריון קטן כבר יש בתוכו דופק, ולאורך ההריון לעובר יש דופק, וכחלק משגרת בדיקת האולטראסאונד בהריון נבדק אם נצפה דופק העובר.

הפלה טבעית

במקרים שבהם יש הפסקת דופק העובר, וזה עלול לקרות בכל שלב של ההריון לצערנו, גם העובר אינו יכול לחיות ללא דופק פועם,הפלה טבעית עלולה להגרם גם מהפסקת הדופק של העובר,
ולכן אם ישנם ירידות דופק בבדיקות המוניטור או דופק לא סדיר או כל חשש שקשור לדופק, הצוות הרפואי מתייחס לזה בכל הרצינות כיוון שזו עלולה להיות סכנת חיים מיידית,

 

לא ניתן לבדוק בכל יום במרפאה את דופק העובר, ובבדיקה ביתית לא קל לעלות על בעיה גם אם היא קיימת, ולכן המלצה לנשים בהריון מתקדם היא מעקב אחר תנועות העובר, למרות כל המכשירים, כיום זו הבדיקה האמינה והקלה ביותר לנשים בבית או בעבודה.



שתף את המאמר

מאמרים מומלצים
0
    0
    סל הקניות שלך
    סל הקניות ריק
      Calculate Shipping
      מימוש קופון

      לחפש את המוצר המושלם עבורך

      לא מצאת את מה שחיפשת ? שלחי לנו הודעה !